Grand Prix van Voorschoten 2016-2017

Uitverkocht Cultureel Centrum bij GP van Voorschoten

Schaakvereniging Voorschoten organiseerde op zaterdag 4 maart een groot regionaal jeugdschaaktoernooi; de Grand Prix van Voorschoten. De maximale capaciteit van het Cultureel Centrum werd benut om meer dan 130 kinderen te kunnen laten deelnemen. De zeventien speelgroepen waren verdeeld over drie ruimten, zodat de meest ervaren jeugdspelers rustig hun partijen konden spelen. Naast negentien jeugdleden van de schaakvereniging, deden ook vier schoolschakers een gooi naar de prijzen.

De jongste van hen, Wiebe Zoet, kon op zijn knieėn uitstekend bij het schaakbord komen en wist net als broer Otto vijf van zijn zeven partijen te winnen. Abel Zoet deed hier nog een schepje bovenop en scoorde 5½ punt, goed voor een 2e plaats. Matthijs van Borren en Raffi Mkrtchyan mochten de hoogste trede van het ereschavot betreden. Finn Wiggers, Stijn Sannen en Otto Zoet eindigden op een gedeelde eerste plaats. Doordat er vier kinderen dezelfde score hadden belandde pechvogel Otto nog naast het podium. Tjado van der Veen had aan 4½ punt voldoende voor zijn 2e prijs in groep 6.

Alle leden van het gezin Sannen eindigden in de prijzen; Jette werd 3e achter Finn en Fien sleepte een 2e prijs binnen. Van de hoogste tot in de laagste groep was de Voorschotense jeugd actief. In groep 17 kreeg Lucas van den Berg na loting de 2e prijs overhandigd en schoolschaakster Floor van der Ploeg de 3e prijs. In de hoogste groep verdedigde Cato de Zoeten de eer van de vereniging. Met drie punten eindigde zij op de 5e plaats.

Zie de uitslagen op de site van LeiSB Jeugd.

Roderick van Kempen