Koningsdagtoernooi 2019

Thomas Beerdsen wint Open Rapidkampioenschap Leidse Schaakbond

zaterdag 27 april 2019

Aan het toernooi namen dit jaar ruim 40 schakers deel. 16 gingen op voor het kampioenschap en de rest voor de achtkampen. Dit jaar 15 minuten per persoon per partij en - in de wandeling increment geheten - 5 seconden per zet.

Geen verrassende ontknoping
Dit jaar deed Thomas Beerdsen mee. Een jeugdige Internationaal Meester met een ELO-rating van 2485. Deed voor en tijdens Pasen nog mee aan een toernooi in Karlsruhe - ca. 1000 deelnemers - en presteerde daar uitstekend. Hij won met overmacht, 6½ uit 7. Onze clubgenoot Peter Wilschut, die met Bert v.d. Marel als tweede eindigde, was de enige die hem op remise wist te houden. Albert Termeulen won de ratingprijs - beste van de deelnemers met een rating van minder dan 2100 - in deze groep.

Strijd
In de achtkampen werd stevig strijd geleverd. In de A - groep werden Fred van Randen en Timo Yeh gedeeld eerste. Timo speelt deze week in Assen om het Nederlands jeugdkampioenschap in zijn leeftijdsklasse. In de B - groep won onze clubgenoot Ruurd de Boer, gevolgd door Arjen Zuurmond. De C - groep was - ondanks vertraging met het openbaar vervoer nog net op tijd binnen - voor Herman Stakenburg. Paul Koks - Den Haag - en Bob Ameling - Zoetermeer - werden gedeeld tweede. De D - groep werd gewonnen door clubgenoot Andy Lay. Gijs Kerkvliet - actief bij het schaken bij de Boschbloem op maandagmiddag - werd tweede.

Geslaagd
De wedstrijdorganisatie was - zoals gewoonlijk - met Chris de Weert in goede handen. Helaas dit jaar - gezien de lange schoolvakantie - wat minder jeugd. Al met al toch weer een geslaagd toernooi.

Teun Meirink

Zie de uitslagen en standen van de open groep.

Eindstanden achtkampen:

Andy Lay               3
4. Barend Lavrijsen       1
5. Victor Hermans         0

Beslissingswedstrijd tussen de nummers 1, 2 en 3:

1. Andy Lay               2
2. Gijs Kerkvliet         1